Przepisy gry turniejowej – podstawowe procedury i sposoby zachowania graczy

0
Przepisy gry turniejowej

Przepisy gry turniejowej, przede wszystkim dla graczy początkujących, są czymś zbliżonym do czarnej magii. Zawiłości i potencjalnych okazji do błędu jest pełno, a poczucie ich świadomość warta jest równie dużo. Wychodzimy zatem naprzeciw Waszym bolączkom i prezentujemy pełny spis obowiązujących przepisów. Część trzecia traktować będzie o podstawowych procedurach i właściwym zachowaniu pokerzystów.

23. Nowe rozdanie, nowy poziom 

Nowy poziom blindów zostanie ogłoszony zanim zegar wybije zero. Nowy poziom obowiązuje od kolejnego rozdania. Rozdanie rozpoczyna się w momencie pierwszego tasowania, włączenia przycisku tasowania lub przesunięcia krążka dealera.

24. Chip Race, zaplanowane usuwanie najniższych nominałów

A: W trakcie zaplanowanych color-upów, żetony o wyższym nominale będą przyznawane od miejsca 1., z maksymalnie jednym żetonem dla gracza. W trakcie tego procesu gracz nie może zostać wyrzucony z gry – jeśli straci on swoje ostatnie żetony, otrzyma jeden żeton w najniższym grającym nominale.

B: Gracze muszą trzymać swoje żetony w widocznym miejscu i ułatwiać tym samym przeprowadzenie wymiany żetonów.

C: Jeśli po wymianie gracz wciąż będzie posiadał usunięty ze stołu nominał, żetony te zostaną wymienione na wyższy nominał tylko w przypadku uzbierania jego równej wartości. Jeśli pozostałe żetony nie składają się na najniższy grający nominał, zostaną usunięte ze stołu bez rekompensaty.

25. Karty i żetony, niezapowiedziane wymiany żetonów

A: Gracze mają prawo do możliwości oszacowania wysokości stacka przeciwników – ci powinni ustawiać więc żetony w policzalnych stackach. TDA rekomenduje ustawianie żetonów po 20 sztuk w stacku. Żetony o wyższych nominałach muszą być cały czas widoczne.

B: Tournament director kontroluje liczbę żetonów i nominałów w grze – zdjęcie najniższych żetonów ze stołów podlega jego decyzji. Niezapowiedziane wcześniej wymiany żetonów zostaną ogłoszone.

C: Gracze muszą trzymać żywe karty w miejscu widocznym przez cały czas.

26. Wymiana talii

Wymiana talii odbywa się przy zmianie dealera, na początku nowego levelu lub zgodnie z innymi zasadami poker roomu. Gracze nie mogą prosić o zmianę talii.

27. Rebuye

Gracz nie może stracić rozdania. Jeśli zawodnik deklaruje chęć wzięcia rebuya przed rozdaniem, bierze w nim udział i musi dokonać rebuya.

28. Rabbit Hunting

Rabbit hunting (odkrywanie kart, które ukazałyby się na stole gdyby rozdanie nie zostało zakończone) jest niedozwolone.

„Mistrz” spowalniania gry – Martin Kabrhel

29. Wzywanie zegara

Jeśli w ocenie tournament directora rozsądny czas na podjęcie decyzji minął, może on wezwać zegar lub zaakceptować prośbę dowolnego gracza z turnieju. Gracz, na którego wzywany jest zegar, ma dodatkowe 25 sekund oraz 5 sekund odliczania. Gdy w trakcie odliczania miał on do sprawdzenia zagranie – ręka jest martwa, jeśli nie było zagrania – ręka jest przeczekana. Remis rozstrzygany jest na korzyść gracza. TD może dopasować długość dozwolonego czasu i podejmować inne kroki, aby uniknąć trwałych opóźnień w grze. Patrz zasady 2. i 70.

30. Pozostawanie graczy na miejscach

Aby ręka zawodnika była żywa, musi on być na swoim miejscu zanim zostanie rozdana ostatnia karta do ostatniego zawodnika. Gracze, którzy nie będą na swoich miejscach, nie mogą zaglądać do swoich kart, które są automatycznie muckowane. Wpłacone blindy i ante wędrują do puli. Gracze muszą również siedzieć na swoich miejscach, aby wezwać zegar (zasada 29.). „Na swoim miejscu” oznacza dotykanie krzesła. Zasada ta nie ma na celu zachęcania graczy do opuszczania swoich miejsc w trakcie gry.

31. Opuszczanie stołu w trakcie rozdania

Gracze z żywymi kartami (wliczając w to tych na all-inach) muszą pozostać przy stole przez wszystkie rundy betowania i showdown. Opuszczenie stołu nie jest kompatybilne z obowiązkiem ochrony ręki i śledzeniem akcji, a zatem jest powodem do ukarania gracza.

32. Dead button

W turniejach używa się martwego buttona.

33. Omijanie blindów

Gracz, który celowo omija blinda w trakcie przechodzenia z zamkniętego stołu do nowego stołu, otrzyma karę.

34. Button w heads-upie

W heads-upie small blind jest na buttonie, otrzymuje on ostatnią kartę, decyduje pierwszy przed flopem i ostatni w kolejnych rundach betowania. Na początku heads-upa położenie buttona musi zostać dostosowane tak, aby żaden gracz nie był na big blindzie dwa razy z rzędu.

***

Poprzednie odcinki serii „Przepisy gry turniejowej”

Poprzedni artykułRafał „Jack Daniels” Gładysz zaprasza na relację ze styczniowego Poker Fever Cup!
Następny artykułJeff Gross – Szczęście to bycie przygotowanym na wykorzystywanie okazji