Przepisy gry turniejowej – showdown i podział pul

0
Przepisy gry turniejowej

Przepisy gry turniejowej, przede wszystkim dla graczy początkujących, są czymś zbliżonym do czarnej magii. Zawiłości i potencjalnych okazji do błędu jest pełno, a poczucie ich świadomość warta jest równie dużo. Wychodzimy zatem naprzeciw Waszym bolączkom i prezentujemy pełny spis obowiązujących przepisów. Część druga poświęcona będzie zarządzaniu pulami i zachowaniom na showdownie.

12. Deklaracje, „mowa kart” na showdownie

O wyłonieniu zwycięzcy rozdania decydują karty. Werbalne deklaracje na temat wartości ręki nie są wiążące, zaś celowe wprowadzanie w błąd może zostać ukarane. Dealerzy powinni na showdownie ogłaszać wartość rąk. Każdy gracz – niezależnie od tego, czy brał udział w rozdaniu czy nie – może zainterweniować, jeśli zauważy błąd w ogłoszonej wartości rąk, przeliczeniu lub przesunięciu puli do gracza.

13. Odkrywanie kart i palenie wygrywającej ręki

A: Właściwym sposobem odsłaniania jest zarówno 1) odkrywanie wszystkich kart jednocześnie 2) pozwolenie dealerowi i innym graczom jasne rozszyfrowanie siły ręki. „Wszystkie karty” tzn. dwie karty w Holdemie, 4 karty w grze Omaha, 7 kart w Studzie etc.

B: Na showdownie gracze muszą chronić swoją rękę do momentu odczytania siły układu (ad. zasada #65). Gracze, którzy nie odsłaniają wszystkich kart, a potem muckują je myśląc, że wygrali, robią to na swoją odpowiedzialność. Jeśli ręki nie można odtworzyć i zidentyfikować, gracz nie może rościć sobie praw do puli. Decyzje torunament directorów w temacie niekompletnie odsłoniętych rąk są ostateczne.

C: Dealer nie może zmuckować poprawnie odkrytych kart, które należały do oczywistego zwycięzcy.

14. Karty żywe na showdownie

Wyrzucenie przed siebie nieodkrytej karty nie zabija automatycznie całej ręki. Gracz może zmienić zdanie i odkryć karty, które są w 100% możliwe do odtworzenia i rozszyfrowania. Karty są „zabijane” przez dealera, gdy wrzuci je on do mucka lub w inny sposób sprawi, że będą niemożliwe do odtworzenia i rozszyfrowania.

15. Showdown i decyzje związane z wyrzucaniem kart przez graczy

A: Gdy gracz odsłoni jedną kartę, która tworzy wygrywający układ, dealer powinien pouczyć go o konieczności odsłonięcia wszystkich kart. Gdy gracz odmawia, do stołu powinien zostać wezwany floor manager.

B: Gdy gracz zabetował, po czym wyrzucił karty myśląc, że wygrał (zapominając, że w rozdaniu pozostaje inny zawodnik), dealer powinien zatrzymać karty i wezwać floora (wyjątek – zasada #58). Jeśli karty trafiły do mucka, nie można ich odtworzyć i zidentyfikować, gracz jest poza rozdaniem i nie może żądać refundacji sprawdzonych betów. Jeśli natomiast karty są zmuckowane, a gracz wykonał niesprawdzony zakład lub przebicie, niesprawdzone zakłady zostaną mu zwrócone.

16. Odkrywanie kart przy all-inach

Zaraz po tym, jak gracz zagra all-ina i wszyscy zagrywający gracze zakończą swoją akcję, wszystkie karty muszą zostać odsłonięte. Żaden gracz, niezależnie od tego, czy zagrywał all-ina czy sprawdzał ten zakład, nie może zmuckować swoich kart bez ich odkrycia. Wszystkie karty należące zarówno do głównych, jak i bocznych pul, muszą zostać odkryte i są żywe.

17. Showdowny bez all-inów i kolejność odsłaniania kart

A: Na showdownach bez all-inów, jeśli żaden z graczy spontanicznie nie odsłonił ani nie wyrzucił swoich kart, tournament director może zarządzić kolejność odsłaniania kart. Jako pierwszy karty odsłania gracz, który wykazywał się agresją w ostatniej rundzie betowania. Jeśli nie było rundy betowania, jako pierwszy karty odsłania zawodnik, który był pierwszy do akcji (pierwszy gracz na lewo od buttona w grach z flopem, najwyższa ręka w Studzie, najniższa ręka w Razzie etc.).

B: Showdowny bez all-inów są bezsporne, jeśli jeden z graczy zmuckuje swoją rękę bez jej pokazania. Wówczas ostatni gracz z żywą ręką wygrywa pulę i nie jest zmuszony do pokazania kart.

18. Prośby o odsłonięcie ręki

A: Gracz, który na showdownie nie jest w posiadaniu kart lub ten, który zmuckował swoją rękę bez jej pokazywania, traci wszelkie prawa lub przywileje w temacie proszenia o pokazanie kart.

B: Jeśli gracz betował na riverze, każdy ze sprawdzających zawodników ma prawo do zobaczenia kart agresora (kart, za których zobaczenie zapłacił). Tournament director rozpatruje zapytania o karty innych sprawdzających lub w przypadkach, gdy na river nie było zakładu.

19. Granie boardem na showdownie

Aby grać boardem i brać udział w puli, gracz musi odsłonić wszystkie swoje karty (patrz zasada 13A).

20. Otrzymywanie nieparzystego żetonu

Nieparzysty żeton zostaje rozmieniony na najniższe grające nominały.

A) W grach z boardem z dwiema lub więcej wysokimi lub niskimi układami, nieparzysty żeton przysługuje graczowi po lewej od buttona.

B) W Studzie i Razzie, gdy obecne są dwa lub więcej wysokich lub niskich układów, nieparzysty żeton przysługuje graczowi z najwyższą ręką w kolorze w pięciokartowej wygrywającej ręce.

C) W grach Hi/Lo nieparzysty żeton w ogólnej puli trafia do gracza z wysokim układem.

D) Gdy identyczne ręce wygrywają zarówno układy high, jak i low, pula jest dzielona po równo jak to tylko możliwe.

21. Pule boczne

Każda pula boczna jest rozdzielana oddzielnie.

22. Sporne ręce i pule

Odczytywanie odkrytych rąk może być omawiane do momentu rozpoczęcia kolejnej ręki (patrz zasada 23.). Błędy przy obliczaniu i przyznawaniu puli mogą być kwestionowane do momentu, gdy w następnej ręce nie dojdzie do istotnej akcji. Jeśli rozdanie zakończy się podczas przerwy, prawo do jakichkolwiek uwag kończy się minutę po przyznaniu puli.

***

Poprzednie odcinki serii „Przepisy gry turniejowej”

Poprzedni artykułPokerowa kartka z kalendarza – nanonoko bije rekord Guinnessa podczas PCA (8 stycznia)
Następny artykułSuper High Roller PCA – Amator Cary Katz niespodziewanym triumfatorem turnieju!