Przepisy gry turniejowej – etykieta i potencjalne kary

0
Przepisy gry turniejowej #6

Przepisy gry turniejowej, przede wszystkim dla graczy początkujących, są czymś zbliżonym do czarnej magii. Zawiłości i potencjalnych okazji do błędu jest pełno, a poczucie ich świadomość warta jest równie dużo. Wychodzimy zatem naprzeciw Waszym bolączkom i prezentujemy pełny spis obowiązujących przepisów. Ostatnia część dotyczyć będzie dodatkowych reguł, etykiety i kar.

63. Żetony poza zasięgiem wzroku

Gracze nie mogą trzymać ani przenosić żetonów w sposób, który czyni je niewidocznymi. Gracz, który postępuje z żetonami w ten sposób, może je stracić i zostać wykluczony z gry. Podejrzane żetony zostaną usunięte z gry. W razie potrzeby przeniesienia żetonów, rekomendowanym rozwiązaniem jest użycie plastikowych trejek lub specjalnych worków.

64. Zagubione i odnalezione żetony

Zagubione i odnalezione po czasie żetony zostaną usunięte z gry i zwrócone do obsługi turnieju.

65. Przypadkowo zmuckowane/odkryte karty

A: Gracz musi chronić swoją rękę przez cały czas trwania rozdania, wliczając w to showdown i moment oczekiwania na odczytanie układu. Jeśli dealer przypadkowo zmuckuje rękę, a w ocenie tournament directora niemożliwym będzie jej zidentyfikowanie ze 100% pewnością, gracz traci wszelkie prawa do danej ręki, wliczając w to możliwość uzyskania zwrotu sprawdzonego zakładu. Jeśli zawodnik, którego to spotkało, wykonał niesprawdzony bet lub przebicie, żetony zostaną mu zwrócone.

B: Jeśli karty uległy „faulowi”, ale można je zidentyfikować, to pozostają w grze nawet w sytuacji, w której część ręki została odkryta.

66. Martwe ręce i muckowanie rąk w Studzie

W odmianie Stud, jeżeli gracz na którym jest akcja, podniesie widoczne (odsłonięte) karty, to ręka jest martwa. Prawidłowe muckowanie to obrócenie wszystkich kart i przesunięcie ich po stole.

67. Niedopuszczalne zachowania

Gracz musi dbać o interesy swoje i innych zawodników przez cały czas. Uczestnicy turnieju – niezależnie od tego, czy pozostają w rozdaniu czy nie – nie mogą:

1. Rozmawiać na temat zawartości żywych lub martwych rąk
2. Radzić lub krytykować
3. Zdradzać rąk, które nie zostały odkryte

Zastosowanie ma zasada jednego gracza powiązanego z jednym zestawem kart. Chodzi w niej między innymi o zakaz pokazywania kart czy omawiania strategii z innym zawodnikiem, obserwatorem czy doradcą.

68. Prezentowanie kart i poprawne foldowanie

Odkrycie kart w momencie akcji może podlegać karze, ale nie uśmierceniu ręki. Każda kara wejdzie w życie po zakończeniu rozdania. Jeśli chodzi o foldowanie, karty powinny być przesunięte nisko nad stołem tak, aby nie narażać ich na odsłonięcie.

69. Kwestie etyczne

Poker jest grą indywidualną. Tzw. soft play będzie skutkował karą, która może obejmować odebraniem żetonów i/lub dyskwalifikacją. Chip dumping i inne formy zmowy będą karane dyskwalifikacją.

70. Naruszanie etykiety

Kwestie naruszania etykiety podlegają karom zawartym w punkcie 71. Ich wybranymi przykładami są celowe opóźnianie gry, nieuzasadnione dotykanie innego gracza, jego kart lub żetonów, powtarzające się zagrywanie poza kolejnością, pozostawianie zakładów w obszarze nieuchwytnym dla krupiera, niestosowne zachowanie czy nadmierna gadatliwość.

71. Ostrzeżenia, kary i dyskwalifikacje

A: Wymuszone interwencje obejmują werbalne ostrzeżenia, rozdanie lub okrążenie stołu bez danego gracza i całkowitą dyskwalifikację. Powtarzające się wykroczenia mogą prowadzić do wydłużenia kary. Gracze pozostający z dala od stołu lub objęci karą, mogą zostać wyblindowani (i odpaść z turnieju).

B: Kara może zostać zastosowana za naruszenie zasad etykiety (zasada 70.), odkrycie kart w momencie akcji, rzucanie kartami, naruszanie zasady jednego gracza połączonego z zestawem kart i inne tego typu wykroczenia. Kary będą nakładane również za soft play, nadużycia, zachowania nietaktowne czy próby oszustwa. Przeczekiwanie nutsa w sytuacji, w której gracz jest ostatni do decyzji, nie jest automatycznie traktowane jako soft play – ostateczną decyzję podejmuje tournament director w oparciu o pełny ogląd sytuacji.

C: Gracze podlegający karze muszą znajdować się z daleka od stołu. Ich karty są rozdawane, blindy i ante pobierane, następnie ręka jest muckowana. W grze Stud, jeśli wśród rozdanych kart jest karta oznaczająca zakład bring-in, ten musi zostać wpłacony.

D: Żetony należące do zdyskwalifikowanego gracza powinny zostać usunięte z gry.

Poprzednie odcinki serii „Przepisy gry turniejowej”

Poprzedni artykuł„Przypadkowy” tytuł Gracza Roku WPT Arta Papazyana, Chen najlepszym zawodnikiem Azji
Następny artykułKahle Burns – australijski debiutant w Super High Roller Bowl