W dzisiejszych czasach prowadzenie relacji z większych turniejów na żywo stało się standardem. Jak powstają takie relacje? Kto za nimi stoi? O tym wszystkim opowiedział Christian Zetzsche, reporter portalu PokerNews.
Warto wspomnieć, że nikt nie uczy w szkołach ani na uniwersytetach jak robić dobre relacje z turniejów pokerowych. Relacja może przybrać różne formy – bloga, streamu, galerii zdjęć czy filmików. Najczęściej jednak nie ogranicza się tylko do jednej z tych form.
Reporter z turniejów pokerowych to stosunkowo nowa profesja, która stała się popularna na fali boomu z roku 2006. Organizatorzy eventów dostrzegli w relacjach szansę na reklamę, dzięki której ich flagowe turnieje mogą stać się rozpoznawalne i znane na całym świecie.
Najwięcej pokerowych reporterów pojawiło się kiedy gra została dostrzeżona przez telewizję. Studenci poszukiwali dodatkowych źródeł pieniędzy i kontaktowali się z organizatorami eventów szukając pracy jako krupier, reporter lub przy innych dorywczych pracach. Wtedy też podpisywano wiele kontraktów sponsorskich z najlepszymi graczami i aktualności z turniejów, zdjęcia i filmiki stały się wręcz koniecznością.
Historia Christiana Zetzsche
Tak właśnie zaczął swoją karierę Christian Zetzsche. Na początku grał w pokera przez internet. Był wtedy studentem i zakwalifikował się do kilku turniejów na żywo grając w internetowych satelitach. Postanowił jednak, że zamiast dążyć do zostania zawodowym pokerzystą, może zaangażować się w promocję przyszłych eventów i w ten sposób wzbogacić swoje CV. Rodzice byli sceptyczni odnośnie pracy w branży hazardowej, ale Christian dostał tę posadę i jako freelancer pomagał z tłumaczeniami i reklamami, a także nawiązał współpracę z portalem afiliacyjnym w Kanadzie.
Stał się bardzo aktywny na forach pokerowych i często spotykał się ze znajomymi na prywatne gry. Jeden z jego znajomych dostał kontrakt sponsorski i zaproponował Christianowi, by pomógł operatorowi od strony administracyjnej. Raporty z turniejów zaczynał od zwykłego komputera i podstawowego aparatu z jednym obiektywem.
Zdobycie sławy w mediach pokerowych to prawdziwe wyzwanie. Zazwyczaj startuje się od małych turniejów, by z czasem dostać możliwość pracy przy ogromnych wydarzeniach. Etyka pracy i zaangażowanie jest niezbędne, by móc się wykazać i dostać pracę przy następnych eventach. Christian Zetzsche twierdzi, że jego pochodzenie też mogło mieć znaczenie, gdyż Niemcy są powszechnie uważani za sumiennych i rzetelnych pracowników.
Warunki pracy reporterów
Reporterzy pokerowi pracują albo bezpośrednio dla operatora, który event organizuje, dla organizatora, jeśli wydarzenie jest niezależne albo dla portalu newsowego, który życzy sobie najświeższych informacji. Uposażenie pokrywa koszty podróży i zakwaterowania w pobliżu kasyna czy poker roomu. Nie ma czasu na rozrywkę ani na przygotowanie się do kolejnych dni relacji. Pobyt jest opłacony maksymalnie na jeden dzień przed rozpoczęciem turnieju, a kończy się zwykle wraz z końcem imprezy.
Na turniejach pojawiają się oczywiście znani na całym świecie pokerzyści, ale znaczna część fieldu to nieznani nikomu entuzjaści pokera. Pamięć do twarzy i umiejętność kojarzenia ich z określonymi sytuacjami jest niezbędna. Przechowywanie tych informacji w pamięci przez długie lata ma znaczący wpływ na jakość relacji.
Relacje z World Series of Poker
Co roku na WSOP przyjeżdża wiele znanych twarzy. Odpowiedzialność reporterów znacząco wzrasta, a każda pomyłka może prowadzić do lawiny skarg. Osoba prowadząca relację nie może popełniać pomyłek w podawaniu wysokości sizingu, wartości którejkolwiek z odkrytych kart, nie mogą się też zdarzać literówki w nazwisku gracza.
Pomyłki nie są oczywiście popełniane celowo, ale się zdarzają. Ostatecznie wszyscy jesteśmy tylko ludźmi. Grzeczna wzmianka, że niektóre informacje były niekompletne lub błędne zazwyczaj pomaga. Czasami gracze są wściekli, że ktoś nie zna ich nazwiska i prosi o jego przeliterowanie lub zapisanie na kartce. Potrafią zrobić o to awanturę w mediach społecznościowych.
WSOP to wyjątkowa impreza, ponieważ stoją za nią olbrzymie pieniądze, reputacja, sława i marzenia graczy o zdobyciu bransoletki. Relacje z innych festiwali zazwyczaj prowadzone są tylko z turniejów w odmianie No Limit Hold'em i czasami Pot Limit Omaha. Na WSOP różnorodność odmian jest ogromna, a każdy event jest niemal tak samo ważny.
Znalezienie odpowiedniego pracownika, który poprowadzi taką relację jest bardzo trudne. Osób z doświadczeniem jest niewiele, a w tym zawodzie panuje spora rotacja. Organizatorzy miksują więc doświadczonych pisarzy ze świeżymi twarzami.
Christian Zetzsche uważa, że głównym problemem reporterów na WSOP są ogromne fieldy w turniejach. Chodzenie po wielkiej sali po brzegi wypełnionej stołami może być przytłaczające, a uchwycenie ciekawej akcji jest raczej dziełem szczęścia i przypadku niż umiejętności.
Zdarzają się również turnieje, w których bierze udział tylko pokerowa śmietanka towarzyska. Większość zawodników jest znana i to na nich kierowane są reflektory i kamery. Fani oczekują wtedy częstych i poprawnych aktualizacji.
Prowadzenie relacji z turniejów na żywo jest często pracą niewdzięczną, która wymaga ogromnych pokładów motywacji. Wielu reporterów jest bardzo zajętych i rzadko mają okazję do przerwy. Musi to więc być dla nich coś więcej niż praca. Mogą traktować to jako wyzwanie lub pasję. Ale czyż poker nie jest pasjonujący?
Story of my life 🙂 Sama prawda.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.