Jonathan Little na swoim blogu postanowił w punktach opisać, dlaczego jego zdaniem poker jest tak wspaniałą grą. Ma nadzieję, że dzięki temu kolejni ludzie się nią zainteresują, a obecni pokerzyści jeszcze bardziej ją docenią. To co, gotowi?
Cel
Wszystkie dobre gry muszą mieć cel. Jeśli gracze nie mają po co grać, to stracą zainteresowanie i pójdą robić coś innego. Celem pokera jest wygrywanie pieniędzy. Turnieje są wyjątkowo angażującą formą pokera, ponieważ często mamy przed sobą liczne cele: pierwszy double up, dostanie się do kasy, gra na finałowym stole, heads up i na koniec wygranie turnieju.
Dla porównania, kółko i krzyżyk polega na tym, żeby ustawić trzy symbole w rzędzie. I tyle.
Jasne zasady
Podstawowe zasady pokera są bardzo proste i można je szybko zrozumieć. Nawet gracze na najniższych stawkach rozumieją przynajmniej 95% zasad. Gdyby zasady gry były trudne do opanowania, wiele osób w ogóle nie zadałoby sobie takiego trudu. Texas Hold’em jest najpopularniejszą odmianą pokera również dlatego, że ma praktycznie najprostsze zasady. Wątpię, żeby nowicjusze mieli ochotę uczyć się Pot Limit Omaha 8 czy Baducey.
I chociaż kółko i krzyżyk również ma proste zasady, których nauka zajmie mniej więcej 30 sekund, to jednak są one już zbyt proste. Z tego powodu gra szybko może się znudzić.
Interakcja
Poker jest pełen interakcji. Ponieważ celem graczy jest to samo, a więc zabranie pieniędzy innym graczom, wszyscy muszą ostro walczyć, żeby mieć na to szansę. Musisz dostosowywać się do strategii rywali. Gdy masz nutsa, musisz zastanowić się jak skłonić rywala do tego, żeby włożył pieniądze do puli ze słabszą ręką. Gdy nie masz nic, musisz spasować lub zastanowić się jak sprawić, żeby rywal zrzucił lepszą rękę. Można to zrobić na liczne sposoby.
W kółko i krzyżyk interakcja ogranicza się do tego, że robisz swój ruch i czekasz na błąd rywala. Nie ma nic, co mógłbyś powiedzieć lub zrobić, żeby druga osoba nie zrobiła tego, co chce.
Możliwość odrabiania strat
Każdy, kto stał się ofiarą bad beata wie, że poker ma bardzo skuteczną opcję odrabiania strat. Gdyby słabi gracze wiedzieli, że nie mają szans na wygraną, szybko przestaliby grać, a poker by umarł. Jednak nie ważne jak źle grasz, na krótką metę możesz wygrać z każdym, ponieważ dopóki masz przed sobą żetony, masz też jakieś equity. Sam byłem świadkiem, jak gracz z jednym żetonem w turnieju WPT, w którym w grze zostało jeszcze 18 graczy, ostatecznie wygrał. W pokerze wszystko może się zdarzyć i dlatego ludzie do niego wracają.
Kółko i krzyżyk nie daje szans na powrót, gdy już jesteś z tyłu. Wtedy jedynie błąd rywala może cię uratować.
Przyspieszenie w stronę końca
Mowa tu o czymś, co pcha graczy w stronę końca gry. W turniejach pokerowych są to stale rosnące blindy, dzięki którym gra skończy się mniej więcej w z góry założonym terminie. Na początku gra odbywa się na deep stackach, co pozwala rozgrywać wiele rąk po flopie, ale z czasem turniej ewoluuje w stronę short stacków, gdzie przeważa gra preflop. Co ciekawe, gra na deep stacku i short stack wymaga wyraźnie różnych strategii.
Nieco inne są gry cashowe, ponieważ one nigdy się nie kończą. Nie ma z góry ustalonego końca, a o rozpadzie gry najczęściej decyduje wstanie od stołu ostatniego fisha. Ta unikalna dynamika sprawia, że dobrzy pokerzyści często grają zbyt dużo rąk z nadzieją, że zdążą zabrać pieniądze słabemu graczowi, zanim ten wstanie od stołu. Inni siedzą tak długo, aż padną ze zmęczenia.
Najlepsi gracze to ci, którzy potrafią znaleźć w tym odpowiednią równowagę. Czasem gra jest zbyt dobra, żeby od niej odejść, ale wtedy jest to świadome ryzyko, które podejmują, jeżeli są pewni, że nawet nie grając swojej A-game są w stanie wygrywać. Turnieje i gry cashowe są pod tym względem zupełnie różne, dlatego często pokerzyści grają wyłącznie jedne lub drugie.
Kółko i krzyżyk kończy się, gdy ktoś ustawi trzy takie same symbole w rzędzie lub gra zakończy się remisem. Trwa to zwykle niecałą minutę. Gra kończy się więc szybko, ale też jednak zbyt szybko.
Dominik Nitsche – Zauważyłeś swój błąd? Super! A teraz nie popełnij go więcej