Dziś ostatnia już część przepisów gry w pokera. Ostatnia, ale chyba najbardziej ciekawa – zasady turniejowe!
Gra turniejowa
– Jeżeli jest to możliwe, wszystkie zasady są takie same jak w innych grach.
– Miejsce początkowe jest przydzielane za pomocą umownego losowania poprzez nadanie miejsca przez organizatora (w grach typu satelita, odbywających się na jednym stole, karty mogą zostać ułożone twarzami do góry, w związku z czym pierwsi gracze mogą sobie wybrać miejsca, a button jest przydzielany losowo).
– Zmiana miejsca nie jest dozwolona, chyba że została wyznaczona przez dyrektora turnieju.
– Początkowa, odpowiednia liczba żetonów zostanie umieszczona na stole, po każdym opłaceniu wpisowego na początku gry. Bez znaczenia jest czy uczestnik jest obecny czy nie. Nieobecnym graczom będą rozdawane karty, a wszystkie niezbędne ante lub ciemnie będą pobierane do puli.
– Jeżeli uczestnik gry jest nieobecny w trakcie rozpoczęcia turnieju, organizator powinien podjąć wysiłek zmierzający do skontaktowania się z graczem. Jeżeli gracz domaga się, aby żetony zostały pozostawione na stole do czasu jego przybycia, prośba ta jest honorowana. Jeżeli nie uda się skontaktować z nieobecnym zawodnikiem, żetony, na polecenie dyrektora turnieju, mogą zostać usunięte ze stołu w każdym czasie po rozpoczęciu kolejnego poziomu ciemnych lub gdy upłynęło pół godziny gry (w zależności co pierwsze nastąpiło).
– Stacki początkowe mogą zostać umieszczone na pustych miejscach dla graczy zarejestrowanych po rozpoczęciu turnieju (tak, aby wszystkie ante oraz ciemne mogły zostać odpowiednio opłacone). Stack, który nie został wykupiony zostanie usunięty ze stołu na polecenie dyrektora turnieju.
– Poziomy i ciemne podnoszone są regularnie w zaplanowanych odstępach.
– Jeżeli jest sygnał, że stary poziom się zakończył, a wystartował nowy, nowe limity są stosowane od kolejnego rozdania (rozdanie rozpoczyna się od pierwszego tasowania riffle shuffle).
– Najniższy nominał żetonu jest usuwany ze stołu, jeżeli nie jest dłużej na nim potrzebny w związku ze strukturą ciemnych lub ante. Wszystkie żetony o niższej wartości niż potrzebna zostaną wymienione w jednym momencie. Metodą na wymianę żetonów podziałowych (odd chips) jest rozdanie po jednej karcie zawodnikom, którzy posiadają takie żetony. Karty są rozdawane zgodnie ze wskazówkami zegara, zaczynając od miejsca nr 1 przy stole, do rąk graczy (gracz musi faktycznie otrzymać kartę zanim następna karta zostanie rozdana). Gracz z kartą najwyższej wartością (kolor się również liczy) otrzymuje wystarczającą ilość odd chips do zamiany ich na jeden nowy żeton, druga najwyższa karta otrzymuje nowy żeton odpowiednio do powyższej zasady, i tak dalej, aż do momentu kiedy odd chips się nie wyczerpią. Jeżeli po tym procesie pozostaną żetony o niższym nominale, nowy żeton otrzymuje gracz z najwyższą kartą, o ile odd chips stanowią przynajmniej połowę jego wartości, w innym przypadku nie otrzymuje nic.
– Nieobecnemu graczowi zawsze rozdawana jest ręka oraz pobierane są z jego stacka ciemne, ante oraz przymusowy zakład, jeżeli odbywa się gra low.
– Gracz musi być przy stoliku, aby zastopować grę poprzez wezwanie czasu.
– Gracz musi być na swoim miejscu, kiedy rozdawana jest mu już pierwsza karta, w innym wypadku jego ręka będzie martwa. „Na swoim miejscu” oznacza, że jest w zasięgu swojego krzesła. Zasada ta nie ma zastosowania do graczy będących poza swoimi miejscami w trakcie rozgrywania ręki.
– W miarę jak gracze są eliminowani z gry, stoły są rozwiązywane, a gracze z tych stołów przesadzani są na wolne miejsca innych stołów.
– Odpowiednia liczba graczy przy każdym stole utrzymywana jest poprzez zachowanie balansu pomiędzy stołami. Gracze są przesadzani, jeżeli istnieje taka potrzeba. W przypadku gry na więcej niż sześciu stołach, rozmiar stołu jest zachowywany w zaokrągleniu do dwóch graczy. Przy sześciu lub mniejszej ilości stołów, rozmiar stołu jest zachowywany w zaokrągleniu do jednego gracza.
– We wszystkich turniejach istnieje zasada ponownych losowań miejsc, kiedy ilość pozostałych stołów ograniczyła się do trzech, dwóch oraz jednego (ponowne losowanie w przypadku ograniczenia gry do trzech stołów nie jest bardzo istotne w małych turniejach, tj. 4- lub 5-stołowych).
– Gracz, który ogłosił all in i przegrał pulę, a następnie odkrywa, że jeden lub więcej jego żetonów było schowanych, nie jest uprawniony do nich. Gracz zostaje wyeliminowany z turnieju, jeżeli przeciwnik miał wystarczającą ilość żetonów do pokrycia schowanych żetonów (dokupienie jest możliwe, jeżeli tak wskazują zasady turnieju). Jeżeli kolejne rozdanie jeszcze nie zostało rozpoczęte dyrektor turnieju może zarządzić, że ukryte żetony trafiają do przeciwnika, jeżeli oczywistym jest, że tak by się stało, gdyby żetony były widoczne. Jeżeli kolejne rozdanie się rozpoczęło żetony są usuwane z turnieju.
– Jeżeli gracz nie posiada wystarczającej ilości żetonów na ciemną lub na przymusowy bet, ma prawo do wywołania akcji w stosunku do posiadanych żetonów. Gracz, który postawił niepełną ciemną i wygrał nie musi w żaden sposób uiszczać różnicy ciemnej.
– Wszyscy zawodnicy muszą opuścić swoje miejsce natychmiast po odpadnięciu z turnieju.
– Pokazywanie kart podczas trwania rozgrywki szkodzi prawom innych graczy. Gracz nie może pokazywać żadnych kart w trakcie rozgrywki (z wyjątkiem, jeżeli w grze pozostało tylko dwóch graczy). Jeżeli gracz celowo pokazuje karty, ręka może zostać uznana za martwą a gracz dodatkowo ukarany.
– Nieodpowiednie zachowanie, takie jak rzucanie kartami, w ten sposób, że wylatują poza stół może zostać ukarane poprzez wykluczenie z gry na określony czas. Poważne nadużycia mogą skutkować usunięciem z turnieju.
– Talia nie jest wymieniana na życzenie. Talie wymieniane są czasem podczas zmiany dealera, z wyjątkiem wypadków, gdy talia jest uszkodzona i należy ją wymienić niezwłocznie.
– We wszystkich turniejach korzystających z buttona, jego pozycja początkowa zależy od losowania przez graczy najwyższej karty.
– Button pozostaje na swoim miejscu, aż do czasu złożenia ciemnych. Gracze muszą postawić wszystkie wymagane ciemne w czasie rundy. W innym wypadku button mógłby zostać przed jednym zawodnikiem w dwóch kolejnych rozdaniach.
– Nowi gracze przystępują do gry natychmiast, chyba że siadają na pozycji małej ciemnej lub buttona. W obu tych przypadkach muszą zaczekać do chwili, aż pozycja buttona ich minie.
– W grze heads up na dwie ciemne, mała ciemna jest stawiana na pozycji buttona.
– W grze stud, jeżeli karta zakryta jest rozdana twarzą do góry, następuje misdeal.
– Jeżeli gracz ogłasza zamiar dokupienia przed rozdaniem kart, gracz pozostaje w grze i zobowiązany jest się dokupić.
– Wszystkie ręce zostają odkryte jeżeli jeden z graczy jest all in, a wszystkie licytacje zostały zakończone.
– Jeżeli dwóch lub więcej graczy odpadną z turnieju w tej samej ręce, gracz który zaczynał z większym stackiem kończy na wyższym miejscu w turnieju (nagrody przydzielane są odpowiednio).
– Dyrekcja turnieju nie jest zobowiązana do orzekania w sprawach prywatnych transakcji, zakładów bocznych lub redystrybucji nagród wśród finalistów.
– Prywatne ustalenia pomiędzy pozostałymi w turnieju graczami dotyczące podziału puli nagród są zabronione (jednak jeżeli taka umowa została zawarta dyrektor turnieju ma możliwość zapewnienia wypłaty umówionych kwot). Każda prywatna umowa, która obejmuje jednego lub więcej rywali jest niewłaściwa z samej definicji.
– Oczekuje się, aby turniej był rozgrywany aż do jego zakończenia. Prywatne porozumienie, usuwające pieniądze z przedmiotu rywalizacji jest nieetyczne.
– Dyrekcja zastrzega sobie prawo do anulowania turnieju lub zmiany jego regulaminu.
Świetny cykl!
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.