Przepisy gry turniejowej, przede wszystkim dla graczy początkujących, są czymś zbliżonym do czarnej magii. Zawiłości i potencjalnych okazji do błędu jest pełno, a poczucie ich świadomość warta jest równie dużo. Wychodzimy zatem naprzeciw Waszym bolączkom i prezentujemy pełny spis obowiązujących przepisów. Część pierwsza poświęcona będzie ogólnym regułom i kwestii zarządzania stołami przez tournament directorów.
Ogólne koncepty
1. Decyzje floor managerów
Najlepszy interes gry i uczciwość są najważniejszymi priorytetami w procesie podejmowania decyzji. Nietypowe okoliczności wskazują czasami, że zdroworozsądkowe decyzje w interesie sprawiedliwości mają pierwszeństwo nad przepisami technicznymi. Decyzje floor managerów są ostateczne.
2. Obowiązki graczy
Gracze powinni zweryfikować informacje pozyskane w procesie rejestracji przydziału miejsc, chronić swoje karty, jasno deklarować swoje intencje, śledzić akcję, postępować zgodnie z właściwą terminologią i gestami, bronić prawa do podejmowania decyzji w kolejności, trzymać karty w widocznym miejscu i właściwie układać żetony, pozostać przy stole, gdy są w rozdaniu, prawidłowo odkrywać karty na showdownie, zwracać uwagę, gdy widzą błąd, wzywać zegar w uzasadnionych sytuacjach, sprawnie zmieniać miejsca przy stołach, śledzić zagrania każdego gracza, znać i przestrzegać zasad, ćwiczyć właściwą etykietę i przyczyniać się do panowania porządku w turnieju.
3. Oficjalna terminologia i gesty
Oficjalne komendy zagrań są prostymi, jednoznacznymi deklaracjami: bet, raise, call, fold, check, all-in, complete i pot (w grach pot-limit). Lokalne ustalenia również mogą odpowiadać wyżej wymienionym. Ponadto gracze muszą uważać z gestami wykonywanymi wykonywanymi w swojej kolejności, ja choćby stukanie w stół z intencją checku. Po stronie graczy leży odpowiedzialność przekazywania decyzji w jasny sposób. Używanie niestandardowych sformułowań i gestów może skutkować orzeczeniem innym niż intencja gracza. Sprawdźcie również zasady 2 i 46.
4. Urządzenia elektroniczne i komunikacja
Gracze siedzący przy stole nie mogą rozmawiać przez telefon. Dzwonki, muzyka itd. powinny być niesłyszalne dla innych. Aplikacje do betowania i wykresy nie powinny być używane przez graczy biorących udział w rozdaniu. Inne urządzenia (narzędzia, aparaty, kamery i komunikatory) nie mogą powodować uciążliwości i podlegają regulacjom poker roomu.
5. Oficjalny język
Każdy poker room samodzielnie publikuje i ogłasza języki akceptowane przy stołach.
Przydział miejsc, zamykanie i balansowanie stołów
6. Losowy przydział miejsc
Miejsca w turniejach i satelitach są przydzielane losowo. Gracz rozpoczynający grę na niewłaściwym miejscu z prawidłową wysokością stacka żetonów przechodzi na właściwe miejsce z obecnym całkowitym stackiem żetonów.
7. Waiting lista, późna rejestracja i gracze po re-entry
A: Gracze z waiting listy, zarejestrowani podczas late rega i po re-entry otrzymują pełne stacki żetonów. Otrzymują oni miejsce i stolik w tym samym procesie i z tej samej puli miejsc siedzących, następnie z puli miejsc dla nowych graczy i dostają karty, z wyjątkiem małej ciemnej i buttona.
B: W przypadku ponownego wejścia do gry, jeśli gracz ma prawo do utraty żetonów i kupienia nowego stacka, utracone żetony zostaną usunięte z gry.
8. Specjalne potrzeby
Jeśli to możliwe, przygotowane zostają miejsca zakwaterowania dla graczy o specjalnych potrzebach.
9. Łamanie stołów
Graczom z zamkniętego stołu stołu zostają przydzielane nowe stoły i miejsca w dwuetapowym losowym procesie. Mogą oni zająć dowolne miejsce, w tym małą lub dużą ciemną lub przycisk buttona i otrzymać karty za wyjątkiem miejsc na small blindzie i buttonie.
10. Balansowanie stołów i wstrzymywanie gry
A: Aby zrównoważyć w grach z flopem i grach mieszanych, gracz, który w kolejnym rozdaniu ma być na big blindzie, przenosi się na najgorszą pozycję, w tym na dużą ciemną (jeśli jest dostępna), nawet jeśli oznacza to, że jest to podwójna duża ciemna. Najgorszą pozycją nigdy nie jest small blind. W grach Stud, gracze poruszają się według pozycji (ostatnie miejsce przy otwartym stole jest wypełnione).
B: W grach mieszanych (np. H.O.R.S.E.), kiedy gra zmienia się z Holdema w Studa, po ostatnim rozdaniu w Holdema button przesuwa się do pozycji, która byłaby następna, gdyby następne rozdanie było grane w Holdema i pozostaje tam przez czas gry w Studa. Gracz przesadzany w Studzie jest graczem, który byłby na dużym blindzie, gdyby w tym rozdaniu grano w Holdema. Przejście z powrotem do Holdema powoduje, że przycisk wyrusza stamtąd, gdzie został zamrożony.
C: Stół, z którego gracz zostanie przesadzony, zostanie określony według wcześniej ustalonej procedury.
D: Gra przy pełnym stole zatrzyma się na 3 lub mniej graczy, którzy nie mają stołu z większością graczy. Gra w innych formatach (np. 6-handed, turbo, etc.) zostanie zatrzymana według uznania tournament directora. Dyrektorzy turniejowi mogą odstąpić od wstrzymania gry, co nie jest równoznaczne z misdealem. W miarę postępów turnieju, według uznania TD, stoły mogą mogą równoważone częściej.
11. Liczba graczy na stole finałowym
Liczba graczy przy stole finałowym to liczba pełnego stołu w danym turnieju plus jeden graczy (w turniejach 9-handed – 10 graczy, w turniejach 8-handed – 9 graczy etc.). Przy żadnym stole finałowym nie powinno siedzieć więcej niż 10 graczy. Zasada ta nie dotyczy turniejów heads-up.