W czwartej części serii "Akademia Sit&Go" Maciej "Macia" Mroziński bierze na warsztat nieco bardziej skomplikowane terminy jak ICM i Equity. Zapraszamy do lektury kolejnej części poradnika ParadisePoker.
Czwarta część tekstów, na podstawie których utworzony zostanie następnie Sit&Go
Quiz od ParadisePoker
Moment, w którym pozostało nas czterech to tak naprawdę całkiem nowa rozgrywka. Owszem te kilka poziomów ciemnych, które są już za nami i poprzednie zagrania miały znaczenie i dzięki nim zbudowaliśmy (bądź nie zbudowaliśmy) stack ale teraz przyszedł moment, który zweryfikuje naszą grę. Do tej pory było więcej miejsca na grę i nawet popełnione błędy mogły nam ujść na sucho. Teraz nie będzie już na nie miejsca a każdy z nich zakończy nasz udział w turnieju na najgorszym możliwym miejscu. Co zrobić żeby nie popełniać tych błędów?
ICM i Equity
Wcześniej nie poruszałem problemu ICM (Independent Chip Model) i Tournament Equity ale gra na bubble to najlepszy moment, żeby właśnie o tym powiedzieć. Na pewno każdy z Was słyszał już kiedyś te skróty, nie każdy jednak wie, że żeby być wygrywającym graczem na wszystkich stawkach ICM trzeba mieć świetnie opanowane. Dlaczego mówię o tym dopiero teraz a nie w pierwszej części? Uważam, że ICM na początku nie odgrywa znaczącej roli w grze i opanowując podstawowe zasady gry we wczesnej i środkowej fazie gry nawet nie będziemy z tego korzystać.
O co więc chodzi? Musimy wiedzieć, że w grze turniejowej każdy żeton ma swoją wartość. Nic dziwnego, w grach Cash każdy postawiony dolar również ma swoją wartość. Jednak w grach na gotówkę kiedy postawimy $1 to niezależnie od rozgrywki, liczby graczy, wielkości ciemnych zawsze będzie on warty $1. W przypadku gry sit and go ta wartość jest zmienna i zależy od liczby graczy i ilości żetonów, które posiadasz. Paradoksalnie im więcej ich masz tym mniej one są warte! Spójrzmy na taki przykład, zaczynamy nasz turniej w 10 osób z wpisowym 10$ (pomijamy rake), każdy z nas dostaje 1500 w żetonach. Jaką wartość mają nasze żetony ?
L.p. |
Stack początkowy |
% szansa przy podziale nagród za I |
% szansa przy podziale nagród za II |
% szansa przy podziale nagród za III |
% szansa na I miejsce |
% szansa na II miejsce |
% szansa na III miejsce |
Wartość żetonów* |
1 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
2 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
3 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
4 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
5 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
6 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
7 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
8 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
9 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
10 |
1500 |
5% |
3% |
2% |
10% |
10% |
10% |
$10 |
* wartość żetonów = Tournament Equity
Ponieważ każdy z graczy ma równe szansę na zajęcie 1, 2, 3 czyli 10% to nie trzeba się specjalnie wysilać, żeby policzyć wartość naszych żetonów. Są po prostu warte 10$.
Teraz spójrzmy, na sytuację kiedy jeden z graczy wyeliminuje innego i podwoi swój stack. Oczywiście nikt o zdrowych zmysłach nie będzie w trakcie turnieju wyliczał szans kilku osob na zajęcie 1 czy 2 miejsca dlatego tez są do tego stworzone specjalne kalkulatory jak np http://www.icmpoker.com/Calculator.aspx, dzięki temu wyliczymy te wszystkie wartości, które podałem w tabeli powyżej. Wyliczenia dla nowej sytuacji poniżej:
L.p. |
Stack początkowy |
% szansa przy podziale nagród za I |
% szansa przy podziale nagród za II |
% szansa przy podziale nagród za III |
% szansa na I miejse |
% szansa na II miejse |
% szansa na III miejse |
Wartość żetonów |
1 |
3000 |
10% |
5,33% |
3,11% |
20% |
17,77% |
15,55% |
$18,44 |
2 |
1500 |
5% |
3,08% |
2,11% |
10% |
10,27% |
10,55% |
$10,19 |
3 |
1500 |
5% |
3,08% |
2,11% |
10% |
10,27% |
10,55% |
$10,19 |
4 |
1500 |
5% |
3,08% |
2,11% |
10% |
10,27% |
10,55% |
$10,19 |
5 |
1500 |
5% |
3,08% |
2,11% |
10% |
10,27% |
10,55% |
$10,19 |
6 |
1500 |
5% |
3,08% |
2,11% |
10% |
10,27% |
10,55% |
$10,19 |
7 |
1500 |
5% |
3,08% |
2,11% |
10% |
10,27% |
10,55% |
$10,19 |
8 |
1500 |
5% |
3,08% |
2,11% |
10% |
10,27% |
10,55% |
$10,19 |
9 |
1500 |
5% |
3,08% |
2,11% |
10% |
10,27% |
10,55% |
$10,19 |
Wartość naszych żetonów liczy się bardzo łatwo z poniższego wzoru gdzie podstawiając szanse na zajęcie miejsc płatnych w turnieju i mnożąc przez nagrody za te miejsca będziemy mieli nasze Tournament Equity:
EV Gracza 1 = (0.2 * 50) + (0.17778 * 30) + (0.15556 * 20) = $18,44.
Zobaczcie, że teoretycznie wartość naszych żetonów spadła o 78 centów:
($18,44 / 2) – $10 = $9,22
A wartość żetonów pozostałych graczy nagle wzrosła o 19 centów, mimo że nawet nie wzięli udziału w rozdaniu.
Dzięki tym wyliczeniom możemy poznać EV naszych zagrań. Załóżmy, że przy 10 osobach gracz nr 2 zagrywa allin za cały stack, wszyscy foldują i teraz decyzja dochodzi do nas. My trzymamy w ręku AKs i musimy podjąć decyzję czy powinniśmy sprawdzić rywala czy powinniśmy spasować. Do tego posłuży nam prosty wzór, który na początek powie nam jaką przewagę powinniśmy mieć nad naszym rywalem, żeby rozdanie było +EV w długim okresie czasu:
% siła naszej ręki = ($10 / $18.44)*100 = 54.21%
Czyli wartość naszych żetonów przy 10 osobach w grze podzielona przez wartość naszych żetonów jeżeli wygramy rozdanie. Wynikiem będzie procentowa wartość mówiąca nam jaką przewagę powinna mieć nasza ręka nad zasięgiem rąk przeciwnika.
Tyle zrobi za nas matematyka i teoria. Teraz nasza kolej żeby określić zasięg rąk naszego rywala. Przyjmijmy, że graliśmy z naszym przeciwnikiem już kilka turniejów i wiemy, że tak może zagrać tylko z QQ, KK i AA. Posiadane przez nas dane podstawiamy do programu PokerStove (http://www.pokerstove.com) lub podobnego i mamy wynik: 34,58% na wygranie rozdania. To oczywiście zdecydowanie za mało, żeby sprawdzić. Tak więc foldujemy.
Teraz weźmy pod uwagę drugiego gracza, z którym również już graliśmy i wiemy, że jest graczem, który gra w ten sposób każdego asa i każdą parę. Podkładamy nasze wyniki do PokerStove i mamy wynik: 63.38% czyli nasze sprawdzenie allina w dłuższym okresie czasu będzie +EV z całkiem rozsądną przewagą.
Te wyliczenia są oczywiście teoretyczne ponieważ to my ustalamy zasięg rąk naszego przeciwnika i po pierwsze możemy źle go określić a po drugie rywal może zagrać inaczej niż zwykle. Do jak najlepszej oceny kart graczy z którymi przyjdzie nam się spotkać powinniśmy skorzystać z programów zbierających statystyki, jak poker tracker czy holdem manager. Wiemy więc co to ICM i czego potrzebujemy by jak najlepiej z niego skorzystać wiec zróbmy to w najważniejszym momencie.
Zaczynamy bubble game
Większość z Was już wie co oznacza gra na bubble, która jest ostatnim momentem przed wypłatą w turnieju. Jest to kluczowy moment w grze Sit and Go i nasze decyzje na tym etapie będą miały olbrzymi wpływ na nasze ROI. Musimy przyjąć odpowiednią strategię gry a przy jej wyborze natrafimy na największy problem graczy SnG. Czy bubble powinniśmy grać agresywnie czy może spokojnie czekać, żeby wejść do płatnych? Jak już pisałem w jednej z poprzednich części Akademii najważniejsze jest pierwsze miejsce, co oczywiście nie jest zbyt odkrywcze, jednak właśnie gra na bubble w większości przypadków zdecyduje, które miejsce zajmiemy.
W takim razie pasywnie czy agresywnie? Osobiście preferuję bardzo agresywną grę na tym etapie turnieju. Bardzo rzadko zdarza mi się grać i czekać na wejście do kasy. W turniejach z niskim wpisowym poziom graczy jest tak niski, że można często wywierać presję nawet z pozycji shortstacka. Trzeba jednak doskonale znać przeciwników, z którymi rywalizujemy, wiedzieć czy boją się sprawdzać na bubble czy może są szaleni.
Wróćmy więc do naszego turnieju, w którym zostało 4 graczy. Na początek dla przykładu weźmy sytuacje, w której wszyscy mamy równe stacki a blindy wynoszą 150/300 (poprzednio nie braliśmy blindów w ogóle pod uwagę ponieważ były tak niskie, ze nie zmieniały ogólnej sytuacji).
L.p. |
Stack początkowy |
% szansa przy podziale nagród za I |
% szansa przy podziale nagród za II |
% szansa przy podziale nagród za III |
% szansa na I miejse |
% szansa na II miejse |
% szansa na III miejse |
Wartość żetonów |
1 |
3750 |
12,5% |
7,5% |
5% |
25% |
25% |
25% |
$25 |
2 |
3750 (TY) |
12,5% |
7,5% |
5% |
25% |
25% |
25% |
$25 |
3 |
3750 |
12,5% |
7,5% |
5% |
25% |
25% |
25% |
$25 |
4 |
3750 |
12,5% |
7,5% |
5% |
25% |
25% |
25% |
$25 |
Teraz gracze numer 3 i 4 foldują, a do tej pory podbijający co drugą rękę zawodnik, którego bez problemu możemy określić mianem maniaka decyduje się na raise allin. My jesteśmy na BB i trzymamy parę 9-9. Co powinniśmy zrobić ?
Zobaczmy co się stanie jeżeli sprawdzimy i wygramy:
L.p. |
Stack początkowy |
% szansa przy podziale nagród za I |
% szansa przy podziale nagród za II |
% szansa przy podziale nagród za III |
% szansa na I miejse |
% szansa na II miejse |
% szansa na III miejse |
Wartość żetonów |
1 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2 |
7500 (TY) |
25% |
10% |
3,333% |
50% |
33,33% |
16,66% |
$38,33 |
3 |
3750 |
12,5% |
10% |
8,333% |
25% |
33,33% |
41,66% |
$30,83 |
4 |
3750 |
12,5% |
10% |
8,333% |
25% |
33,33% |
41,66% |
$30,83 |
Sprawdźmy teraz czy nasze zagranie było prawidłowe:
% siła naszej ręki = ($25 / $38.33)*100 = 65,22%
Biorąc pod uwagę, że nasz przeciwnik to całkowity maniak i może dać allin z każdą kartą nasza para wygrywa z jego zasięgiem w 75% jest to więc ewidentnie zagranie +EV i wrzucamy tutaj żetony. Gdybyśmy natomiast postawili naszego przeciwnika na węższy zakres (32.4%) czyli 22+ A2s+, A2o+, T9s+, T9o+, J9s+, J9o+, Q9s+, Q9o+, K9s+, K9o+, to nasza ręka wygra rozdanie tylko w 61% przypadków czyli mniej niż powinna co oznacza, że rozdanie jest dla nas -EV.
Odwróćmy teraz sytuacje i postawmy siebie w roli small blinda, który trzyma pare 9-9. Przyjmijmy, że nasz gracz to jednak nie maniak, tylko gracz loose i sprawdzi nas z zasięgiem rąk wynoszącym około 32,4% Są cztery możliwe rozwiązania tego rozdania, a prawdę mowiąc trzy ponieważ remisu nawet nie weźmiemy pod uwagę.
1. Gracz spasuje.
Według prawdopodobieństwa przeciwnik zrobi to w około 68% przypadków a sytuacja będzie wyglądała następująco (zakładamy oczywiśćie, że gracze numer 3 i 4 spasowali przed nami a blindy to 150/300):
L.p. |
Stack początkowy |
% szansa przy podziale nagród za I |
% szansa przy podziale nagród za II |
% szansa przy podziale nagród za III |
% szansa na I miejse |
% szansa na II miejse |
% szansa na III miejse |
Wartość żetonów |
1 |
4050 (TY) |
13,5% |
7,81% |
4.94% |
27% |
26,06% |
24,71% |
$26,26 |
2 |
3450 |
11,5% |
7,15% |
5,03% |
23% |
23,84% |
25,15% |
$23,68 |
3 |
3750 |
12,5% |
7,51% |
5,01% |
25% |
25,04% |
25,06% |
$25,02 |
4 |
3750 |
12,5% |
7,51% |
5,01% |
25% |
25,04% |
25,06% |
$25,02 |
Wartość naszych żetonów podskoczy z $25 na $26,26 czyli nasz steal da nam zysk $1,26
2. Gracz sprawdzi i wygramy rozdanie:
Z jego zasięgiem zostaniemy sprawdzeni trzy na dziesięć razy z czego wygramy około 60% rozdań (para 9-9 ma przewagę 60 do 40 przeciwko zasięgowi rąk przeciwnika). Prawdopodobieństwo tego, ze zostaniemy sprawdzeni i wygramy wynosi
32.4% * 60% = 19.44%
Sytuacja będzie wyglądała następująco:
L.p. |
Stack początkowy |
% szansa przy podziale nagród za I |
% szansa przy podziale nagród za II |
% szansa przy podziale nagród za III |
% szansa na I miejse |
% szansa na II miejse |
% szansa na III miejse |
Wartość żetonów |
1 |
7500 (TY) |
25% |
10% |
3,333% |
50% |
33,33% |
16,66% |
$38,33 |
2 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
3 |
3750 |
12,5% |
10% |
8,333% |
25% |
33,33% |
41,66% |
$30,83 |
4 |
3750 |
12,5% |
10% |
8,333% |
25% |
33,33% |
41,66% |
$30,83 |
3. Zostaniemy sprawdzeni i przegramy.
Wiemy już jak często zostaniemy sprawdzeni, zobaczmy teraz jakie jest prawdopodobieństwo tego, że to rozdanie przegramy a przegramy je w 40% przypadków:
32.4% * 40% = 11.2%
Podstawiając te wyniki do kalkulatora będziemy mieli taką o to sytuacje:
L.p. |
Stack początkowy |
% szansa przy podziale nagród za I |
% szansa przy podziale nagród za II |
% szansa przy podziale nagród za III |
% szansa na I miejse |
% szansa na II miejse |
% szansa na III miejse |
Wartość żetonów |
1 |
(TY) |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2 |
7500 |
25% |
10% |
3,333% |
50% |
33,33% |
16,66% |
$38,33 |
3 |
3750 |
12,5% |
10% |
8,333% |
25% |
33,33% |
41,66% |
$30,83 |
4 |
3750 |
12,5% |
10% |
8,333% |
25% |
33,33% |
41,66% |
$30,83 |
Jak widać sytuacja nie jest najlepsza 🙂 Mamy niestety wartość równą zeru, bo bez żetonów nie da się już nic zdziałać.
Po sprawdzeniu i otrzymaniu wyników z powyższych trzech prób możemy zobaczyć czy to zagranie przyniesie nam spodziewany efekt:
ICM EV = (0.68 * 0,2626) + (0,1944 * 38.333) + (0,1102 * 0) = 0,1785 + 0,0745 + 0 = 0,253
Jeżeli jednak spasujemy będziemy mieli ICM EV równe 0,250 a jak wrzucimy wszystkie żetony do puli nasze EV wzrośnie do 0,253 ($25,30), czyli w udziale puli nagród zarobimy około 30centów dzięki temu, że wejdziemy w takiej sytuacji allin, czyli w każdej podobnej sytuacji powinniśmy wrzucić żetony do puli.
Na tym przykładzie pokazałem w jaki sposób można wyliczyć opłacalność naszych zagrań na bubble z wykorzystaniem ICM. Zdaję sobie sprawę, że podczas turnieju nikt nie będzie tego liczył. Również po turnieju może to być strasznie czasochłonne jeżeli zaczniemy analizować kilkanaście turniejów. Dlatego proponuje zaopatrzyć się w program SNGWiz(http://www.sngwiz.com – 30 dni możemy korzystać z programu za darmo), który z historii turnieju sam pokaże, w którym momencie powinniśmy wejść allin a kiedy spasować. Żaden program nie zastąpi jednak intuicji.
W części V
W kolejnej części przedstawię jak mniej więcej powinna wyglądać nasza gra w 3 konkretnych sytuacjach:
1. Kiedy jesteśmy zdecydowanym chip leaderem.
2. Kiedy jesteśmy zdecydowanym short stackiem.
3. Kiedy jeden ze stacków ma zdecydowany chip lead a my z pozostała trójką graczy mamy podobne stacki.
Do tego oczywiście kilka sytuacji, których nie przedstawi Wam żaden program, między innymi cooperation play. Spokojnie, nie będziemy mówić o oszukiwaniu!
to prawda,
ten odcinek jest zdecydowanie najwartościowszy,
fragmenty tłumaczące ICM’a i Equity są super,
“Jak już pisałem w jednej z poprzednich części Akademii najważniejsze jest pierwsze miejsce, co oczywiście nie jest zbyt odkrywcze, jednak właśnie gra na bubble w większości przypadków zdecyduje, które miejsce zajmiemy” – kontrowersyjny wniosek w przypadku jednostołowych sit&go.
Niektóre poradniki zalecają przede wszystkim
wejście do kasy, ponieważ w sitach nie ma wielkich różnic w wypłatach. Stosunkowo łatwo
też odrobić stratę w żetonach i powalczyć o 1 miejsce (będąc kasie).
good work.
dlaczego nikt tego nie skomentował.?.
Świetne dla początkujących graczy. Bardzo przyjemnie napisane.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.