Przepisy gry w pokera – zasady ogólne cz. I

4

Zasady gry w pokera znają w zasadzie wszyscy. Problemy pojawiają się jednak często wówczas, gdy przychodzi do znajomości przepisów. Postanowiliśmy choć po części ten problem rozwiązać.

Każdy z nas wie, że odmian pokera jest wiele i każda z nich rządzi się swoimi prawami i regulacjami. Mimo to nawet najpopularniejsza gra, jaką jest Texas Hold'em jest dla wielu zagadką, jeśli chodzi o przepisy gry. Widać to najczęściej podczas turniejów na żywo, gdzie często gracze (a co gorsza również krupierzy lub nawet floormani) nie wiedzą, co zrobić w zaistniałej sytuacji przy stole. Zazwyczaj kończy się to awanturą i wzajemnymi oskarżeniami o głupotę i brak znajomości tematu. Ostatnio słyszeliśmy o wydarzeniu w jednym z warszawskich kasyn, gdy gracz niezadowolony z decyzji osoby prowadzącej turniej zabrał swoje żetony z puli i zaczął z nimi uciekać przez kasyno…

Aby pomóc Wam – nie tylko tym początkującym, ale również tym zaawansowanym – w poznaniu przepisów gry w pokera, postanowiliśmy przygotować tekst o nich. Zaznaczamy od razu, że tekst przygotowany jest na bazie przepisów publikowanych na portalu CardPlayer.com, a w różnych miejscach do gry mogą się one lekko różnić, ale generalne zasady pozostają z pewnością bez zmian.

Dziś pierwsza część bardzo obszernych „Zasad ogólnych”. Zapraszamy do lektury, to się przyda każdemu z Was!!

POKER – ZASADY OGÓLNE

1. Wpisowe

– Przy wejściu do gry należy dokonać  pełnego wkupienia, w zależności od rodzaju gry. Pełne wkupienie w odmianie Limit wynosi co najmniej dziesięciokrotność maksymalnego beta, jaki w tej grze się stosuje, chyba że ustalono inaczej. Pełne wpisowe w odmianach pot-limit i no-limit wynosi przynajmniej czterdziestokrotność wysokości big blinda, chyba że postanowiono inaczej.

– Podczas jednej sesji można wykonać jedynie jeden krótki buy-in, chyba, że organizator gry ma osobne regulacje tego dotyczące.

– Dodawanie żetonów podczas trwania sesji nie jest traktowane jako buy-in i może to być stosowane dowolnie między rozgrywaniem poszczególnych rąk.

2. Tasowanie i przekładanie kart

– W grze, w której to gracze wzajemnie sobie rozdają, talia musi zostać stosownie potasowana i przełożona. Rekomendowaną metodą dla ochrony integralności gry jest zaangażowanie w proces tasowania i przekładania kart trzech osób, zamiast tylko dwóch, jak to ma zwyczajowo miejsce. Rozdający z poprzedniej ręki zbiera karty i twarzami do dołu przygotowuje je do tasowania. Gracz na lewo od nowego dealera tasuje karty, po czym przekazuje je do rozdającego, który na koniec daje je do przełożenia graczowi po swojej prawej stronie.

– Przed każdym rozdaniem karty muszą być przemieszane (riffle shuffle) przynajmniej czterokrotnie. Przełożenie musi pozostawić przynajmniej po 4 karty z każdej strony.

– Dół kart powinien być zakryty, tak aby nikt z uczestników gry nie widział dolnej karty. Można do tego zastosować kartę do przekładania. Np. joker z talii może być taką kartą.

– Każda skarga na tasowanie, przekładanie lub inne czynności związane z rozdawaniem, musi być złożona przed spojrzeniem we własne karty lub przed rozpoczęciem akcji.

3. Wadliwe rozdanie kart (misdeal)

– Następujące okoliczności powodują misdeal, jeżeli wadliwość została podniesiona przed podjęciem akcji przez dwóch graczy biorących udział w rozdaniu. (Jeżeli akcja miała miejsce dopiero po wyłożeniu turna, rozdanie musi zostać przeprowadzone według zasad wskazanych w regule drugiej).

a) Pierwsza lub druga karta ręki została rozdana twarzą do góry w wyniku błędu rozdającego.

b) Rozdający pokazał dwie lub więcej kart.

c) Podczas rozdawania znaleziono dwie lub więcej kart, które były źle ułożone, tj. twarzami do góry.

d) Dwie lub więcej zbędnych kart zostało rozdanych.

e) Nieprawidłowa liczba kart została rozdana dla graczy, z wyjątkiem górnej karty, która może zostać rozdana ponownie, w odpowiedniej kolejności.

f) Którakolwiek karta została rozdana w nieprawidłowej kolejności (nieodsłonięta karta może być zastąpiona przez kartę do spalenia, nie powodując misdeala).

g) Button nie był na swojej pozycji.

h) Pierwsza karta została rozdana do nieodpowiedniej osoby.

i) Karty zostały rozdane na puste miejsce lub graczowi, któremu nie przysługuje prawo brania udziału w rozdaniu.

j) Gracz nie otrzymał kart, a był do tego uprawniony. Gracz musi być obecny przy stole lub wnieść blinda lub ante.

– Za akcję uważa się: w grach stud, kiedy dwóch graczy po przymusowym zakładzie działało ze swoimi rękoma. W grach z buttonem, akcja jest uważana za występującą, gdy dwóch graczy po blindach podjęło akcję. Gdy akcja została podjęta zgodnie z w/w zasadami, misdeal nie może być już uznany. Ręka jest rozgrywana do zakończenia, a pieniądze nie są zwracane poszkodowanym graczom.

4. Martwe ręce (dead hands)

– Ręka gracza zostanie uznana za martwą, jeżeli gracz:

a) Spasuje lub ogłosi spasowanie kart w obliczu zakładu lub przebicia.

b) Wyrzuci rękę do przodu, powodując, że gracz za nim może podjąć akcję (nawet jeżeli nie było zakładu).

c) W grze stud, w obliczu zakładu, odwróci swoje odkryte karty lub zmiesza je z zakrytymi kartami w inny sposób.

d) Jego ręka nie zawiera odpowiedniej liczby kart właściwej dla danej odmiany pokera (z wyjątkiem, w grach stud, w przypadku braku ostatniej karty mogą być żywe oraz kiedy lowball i pobranie wysokiej karty, przed tym jak draw jest jeszcze żywy).

e) Posiada na ręce jokera, w przypadku kiedy gra nie przewiduje jego użycia (gracz, który podejmuje akcję, przejmuje na siebie obowiązek usunięcia niepotrzebnej karty).

f) Gdy przekracza limit zegara, jeżeli ktoś go włączył.

g) Karty wyrzucone można uznać za martwe. Jednakże jeżeli rękę można bez problemu zidentyfikować, można ją przywrócić graczowi, o ile jest to w najlepszym interesie gry. Dodatkowo należy podjąć wysiłek, aby rękę przywrócić w przypadkach, kiedy została wyrzucona z uwagi na fałszywą informację podaną graczowi.

h) Karty wyrzucone do ręki innego gracza są martwe, bez względu na to czy są twarzami go góry czy do dołu.

5. Nieprawidłowości

– W grach z buttonem, jeżeli okaże się, że został on położony nieprawidłowo już w poprzedniej ręce, button i ciemne są korygowane już dla nowej ręki, tak aby zapewnić każdemu graczowi jednokrotne przebywanie na określonej pozycji na dany obieg stołu (jeżeli jest to możliwe).

– Gracz musi chronić swoją rękę na każdym etapie gry. Karty mogą być chronione za pomocą rąk, żetonów lub innym dostępnym przedmiotem poprzez położenie go na kartach. Jeżeli choćby niechcący, poprzez brak ochrony, karty zostały uznane za martwe, gracz nie ma żadnych podstaw do zadośćuczynienia, nawet jeżeli zostały one przez przypadek zmuckowane przez dealera.

– Jeżeli karta o innym kolorze wierzchu pojawia się w czasie rozdania, wszystkie wcześniejsze działania (w tym rozdaniu) stają się nieważne, a wszystkie żetony z puli są zwracane do poszczególnych graczy. Jeżeli karta o innym kolorze wierzchu znajduje się w kartach nierozdanych, wszystkie akcje są wstrzymywane.

– Jeżeli wystąpią dwie karty o takiej samej wartości i kolorze, wszystkie wcześniejsze działania w tym rozdaniu stają się nieważne, a wszystkie żetony z puli są zwracane do poszczególnych graczy (w miarę następnej reguły).

– Gracz, który wie, że talia jest wadliwa ma obowiązek zwrócić na to uwagę. Jeżeli gracz taki stara się wygrać pulę poprzez agresywną akcję, może on stracić prawo do zwrotu żetonów z puli, a następnie przejdą one automatycznie na rzecz puli kolejnego rozdania.

– Jeżeli w puli znajdują się żetony które przeszły z poprzedniego rozdania, w wyniku powyższej zasady lub podobnej decyzji, tylko gracze biorący udział w poprzednim rozdaniu mają prawo brać udział w aktualnej ręce.

– Karta odkryta w talii traktowana jest jakby stanowiła kawałek papieru, tj. bez znaczenia. Zastępowana jest ona przez kolejną kartę w talii, z wyjątkiem przypadku, kiedy kolejna karta została już rozdana innemu graczowi i została zmieszana i z innymi kartami. W takim przypadku karta, która była odkryta zastępowana jest dopiero po rozdaniu wszystkich innych kart.

– Jeżeli w trakcie gry pojawi się joker, a nie jest w niej jednocześnie używany, traktuje się go jak kawałek papieru. Odkrycie jokera nie powoduje misdealu. Jeżeli joker zostanie odkryty przez gracza przed podjęciem przez niego akcji przy stole, wymieniany jest on jak w poprzedniej zasadzie. Jeżeli gracz przed podjęciem akcji nie zgłosi takiego przypadku, jego ręka staje się martwa.

– Jeżeli gracz nie patrzy w karty przed podjęciem decyzji, bierze na siebie odpowiedzialność wynikającą z nieprawidłowej liczby rozdanych kart lub posiadaniem jokera.

– Jedna lub więcej kart brakujących w talii, nie powodują unieważnienia wyniku rozdania.

– Przed pierwszą rundą licytacji, jeżeli dealer rozdał jedną dodatkową kartę, odkładana jest ona z powrotem do talii i używana jest jako karta do spalenia.

– Procedura dla odsłoniętych kart zależy od odmiany pokera i jest podawana w odpowiedniej sekcji dla każdej gry. Karta, która błysnęła przez dealera jest uważana za odkrytą. Karta, która mignęła z winy gracza, gra. Aby wywołać możliwość wymiany karty, gracz powinien ogłosić, że karta została odkryta przed ponownym zajrzeniem w nią. Rozdawanie od dołu uznawane jest jako odkrywanie kart.

– Jeżeli karta została odkryta z winy dealera, gracz nie ma możliwości wyboru podjęcia tej karty lub odrzucenia. Sytuacja jest rozpatrywana podług reguł aktualnie granej odmiany pokera.

– Jeżeli gracz zrzuci jakąś kartę na ziemię, zobowiązany jest grać nią dalej. Jeżeli dealer przedwcześnie rozdał karty, tj. przed zakończeniem licytacji, te karty nie będą grały, nawet jeśli gracz, który nie podjął akcji zdecydował spasować.

Poprzedni artykułCiekawy projekt polskich programistów grających w pokera
Następny artykułGUKPT prezentuje terminarz na przyszły rok

4 KOMENTARZE

  1. Miałem ciekawy case w trakcie Battle of Malta. Sytuacja zaczyna się na flopie kiedy gracz out of position nie podejmuje akcji, gracz na buttonie nie zauważa tego i myśli że jego kolej i gra check. Krupier wykłada turn, w tym momencie zaczyna się afera od gracza bez pozycji który mówi że nie podjął akcji. Rozwiązanie : Turn wyłożony jest kartą spaloną między flopem a turnem, cofamy się do akcji na flopie. Po czym jest talia przetasowana ponownie z możliwością wyłożenia tego spalonego turna na riverze! Co najciekawsze ta karta POJAWIŁA SIĘ NA RIVERZE! 🙂

  2. W końcu ktoś o tym pomyślał! Brawa dla redakcji za pomysł! Czekam na kolejne części!

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.